Kemal Abi, Seni İzlemeyen Yok Bu Ülkede

0
486

3 Temmuz 2000’de  aramızdan ayrılan Kemal Sunal’ın vefatının üzerinden 13 yıl geçti. Buna rağmen filmleri hâlâ ilgi ile seyrediliyor. Yapılan son ölçümde ulusal kanallarda en çok dönen filmlerin sahibi merhum sanatçı çıktı. Biz de bu vesileyle işin hem sosyolojik tarafına baktık hem de her meslekten insana sevdikleri Kemal Sunal filmlerini sorduk.

 sunalgldrme

“Sevgili kari, hayatınızda kaç kere Kemal Sunal filmi seyretmişsinizdir?” Bu sorunun net bir cevabı yok galiba. Ortalama bir TV seyircisi ayda en az bir kere bir Kemal Sunal filmine denk geliyor. Ve çoğunlukla da o filmi daha önce hiç görmemiş gibi ekrana bakıp tebessüm ediyor. Çünkü senaryosunu neredeyse ezberlediğimiz, sahnelerini defaatle izlediğimiz bu yapımlarda bizi kendine çeken bir taraf var. Medya Takip Ajansı İnterpress’in yaptığı araştırmaya göre son 10 ay içinde ekranda yayınlanan yerli filmler arasında zirvede yer alan isim: Kemal Sunal. 15 ulusal kanalın, geçen kış döneminde Kemal Sunal’ın oynadığı 54 filmini yayınladığı belirlenirken; bu filmlerin 177 kez tekrarı oldu. Sunal’ın en çok seyredilen filmleri ise araştırma çerçevesinde şöyle yer alıyor: Çöpçüler Kralı, Sakar Şakir, Dokunmayın Şabanıma, İbo ile Güllüşah, Meraklı Köfteci, Şark Bülbülü.

Kemal Sunal, ‘TV ve Sinemalarda Kemal Sunal Güldürüsü’ adlı yüksek lisans tezi bile hazırlamış ve bu durumu verdiği bir röportajda şöyle açıklamıştı: “Sosyologların incelemesi gerek diyorum. Sinemada ilk filmde de söylediğim ilk laf anlaşılmıyordu. Lafları sadece ben biliyordum. Seyirci hiç öğrenemedi. O sıcaklığın objektiften geçmesi lazım herhalde. Bakıyorsunuz çok usta var, çok komik adam var ama kameradan geçmiyor, o halini yansıtamıyor. Mesela tiyatroda çok başarılı komedyenler var ama bunlar sinemada aynı başarıyı göstermemiş. Olmuyor bir türlü.” Televizyonlar da bu durumun farkında… Bahçeşehir Üniversitesi Sosyoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Nilüfer Narlı da filmlerde direkt olarak halkın içinden çıkmış, yapaya kaçmayan bir tarafın olduğuna dikkat çekiyor: “Özellikle elitin dışında olan insanların, kendini ezilmiş, dışlanmış insanların yaşadıklarını anlatan taşlamalar var. Hayatın kıyısındaki insanların yaşam trajedileri ile ilgili hicivler var.”

En sevdiğiniz Kemal Sunal filmleri hangileri?

Sanatçının vefat yıldönümü sebebiyle her meslek grubundan insana sorduk: ‘Sizin en sevdiğiniz Kemal Sunal filmleri hangileri?’ diye… Ev hanımından şairine, teknik direktöründen avukatına herkesin tekrarbetekrar izlediği Kemal Sunal filmlerini yeniden hatırlamış olduk:

Özdemir Erdoğan (Sanatçı):Davaro, Gurbetçi Şaban, Çöpçüler Kralı.

Eşref Kolçak (Sinema sanatçısı):Davaro, Salako, Zübük, Meraklı Köfteci.

Samet Şenkan (Öğretmen):Korkusuz Korkak, Sakar Şakir, 100 Numaralı Adam.

Ezel Akay (Yönetmen):Salako, Bekçiler Kralı, Davaro.

Nuri Cihan Taşan (Şair):100 Numaralı Adam, Yedi Bela Hüsnü, Tokatçı.

Ayşe Biçer (Ev Hanımı):İbo ile Güllüşah, Yedi Bela Hüsnü, Bekçiler Kralı.

Bulut Aras: (Sinema sanatçısı):Çöpçüler Kralı, Sakar Şakir, Şark Bülbülü.

Hasan Ekinci (Avukat):Yedi Bela Hüsnü, Çöpçüler Kralı, Hababam Sınıfı,

Feyyaz Uçar (Teknik Direktör):Hababam Sınıfı, Salako, Süt Kardeşler.

Doç. Dr. Teyfur Erdoğdu (Akademisyen): Çarıklı Milyoner, Süt Kardeşler, Tosun Paşa.

Türkiye’de mantaliteler değişmiyor, dolayısıyla filmler izleniyor, izlenir de

Nilüfer Narlı (Sosyolog): Kemal Sunal filmlerinde karşımıza çıkan karakterler, tanıdık tipler. İzleyici bu filmlerde mahallesindeki esnafı görüyor. Belki aile çevresinden birini görüyor. Yani tiplemeler çok başarılı. Tabii en başta kendi karakteri çok başarılı… Filmlerde direkt olarak halkın içinden çıkmış, yapaya kaçmayan bir yan var. Bu filmlerde çok güçlü bir taşlama, hiciv var. Özellikle elitin dışında olan insanların, kendini ezilmiş, dışlanmış insanların yaşadıklarını anlatan taşlamalar var. Hayatın kıyısındaki insanların yaşam trajedileri ile ilgili hicivler var. Mesela Türkiye’deki en büyük sosyal olaylardan birisi kişiler arası güvenin düşük olmasıdır. Bu, Kemal Sunal filmlerinde bir şekilde karşımıza çıkıyor. Mantalite değişimleri 10 yılda 20 yılda olan bir şey değil. O yüzden bu filmler hâlâ izleniyor, izlenir de… Çünkü filmlerde anlatılan hikâyeler bugün de geçerli. Misal Züğürt Ağa sosyolojik bir film. Benim de favorilerimden.

Sinemadan, ‘saf ancak kurnaz halk çocuğu’ bir başka Şaban çıkmadı

Bilal Özcan (Gazeteci-TV yapımcısı):Kemal Sunal filmlerinin başarısında en önemli etken, ünlü aktörün halkına yani izleyiciye hep saygı duyması ve işini en iyi en seviyeli şekilde yapabilmek için çaba göstermesidir. O son derece aydın bir sanatçıydı. Zaten o yaşta üniversite eğitimi alma çabası da bunu gösteriyor. Onun mesleğine ve seyirciye verdiği değer seyirciye geçiyordu. Kemal Sunal güldürmek için hiç iğrençleşmedi, kimseyi aşağılamadı, bazı argo sözlerin dışında filmlerinde küfür kullanmadı. Çok iyi bir oyuncuydu ve mimiklerini çok ustaca kullanıyordu. Yüzüne verdiği o komik ifadeler hayranlarını kahkahadan kahkahaya sürüklüyordu. Yüzüyle oynamakta o kadar ustaydı ki dakikalarca hiçbir şey konuşmasa da izleyiciyi kahkahalarla güldürebiliyordu. Filmlerinde hep yüreği iyilik dolu bir karakteri canlandırması tabii ki izleyiciye sıcak geliyordu ama bu, filmlerinin çok izlenmesi için asla tek bir sebep olamaz. Filmlerinin tekrar tekrar bu kadar çok izlenmesinin en önemli nedeni ise yerinin hâlâ doldurulamamasıdır. Sinemadan, yüreği iyilik dolu, saf ancak kurnaz halk çocuğu bir başka ‘Şaban’ çıkmadı.

Kaynak: Zaman / Samet Altıntaş

KEMAL SUNAL KİMDİR?

11 Kasım 1944 yılında İstanbul da doğan Kemal Sunal, aslen Malatya lıdır. Annesi Saime Hanım babası ise Mustafa Bey in üç erkek evladının en büyüğüdür.

Kendisinden küçük Cengiz ve Cemil adında iki erkek kardeşi daha vardır. Okul hayatına Mimar Sinan İlkokulunda başlayarak Vefa Lisesi nden mezun olmuştur. Dar gelirli bir ailede büyüyen Sunal, yaramaz ama mutlu bir çocukluk geçirmiştir. Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Televizyon ve Sinema Bölüm ünde Üniversite öğrenimine başlayan Sunal, 12 Eylül döneminde öğrenimini yarım bırakmak zorunda kalmıştır.

3670_1

Lise son sınıfta iken Felsefe Hocasının Müşfik Kenter ile kendisini tanıştırması ile sanat hayatına başlayan Sunal, Zoraki Takip Tiyatro oyunu ile alanında ilk adımını da atmıştır. Bir yıl kadar Kenter Tiyatrosunda çalıştıktan sonra, kısa bir süre de Devekuşu Kabare Tiyatrosunda çalışmıştır. 1973 yılında da Ertem Eğilmez in yönetmenliğini yaptığı Tatlı Dillim filmi ile sinema hayatına başlamıştır. Daha sonra da kalabalık kadrolu filmlerde ufak roller ile devam eden Sunal, art arda aldığı sinema rolleri ile kısa bir sürede zirveye çıkmayı başarmıştır. 1974 yılında evlenen Sunalın, Ali ve Ezo adlarında biri kız, birde erkek çocuğu olmuştur. Filmlerinde gösterdiği başarıyı evliliğinde de gösteren Sunal, mutlu bir evlilik geçirmiştir.

Yeşilçam’ın ünlü komedyenlerinden olmayı başaran Sunal, evirdiği sinema filmlerinde hem maddi hem de manevi büyük bir başarı kazanmıştır. 1976 yılında rol aldığı Kapıcılar Kralı filminde gösterdiği başarısı ile 1977 yılında Antalya Film Festivalinde Altın Portakal En İyi Erkek Oyuncu Ödülü nü kazanmıştır. Üzerine aldığı rolleri başarı ile canlandıran Sunal, Yeşilçam’ın komedide aranan bir yüzü olmayı da başarmıştır. Sinema filmlerinde Şaban tiplemesi ile adından söz ettirerek Hababam Sınıfı serisi ile de akıllarda kalmayı başarmıştır. Rol aldığı filmlerde halk kahramanını canlandıran Sunal, haksızın haklıya karşı hep savunucusu olmuştur.

3670_3

1990 yılından sonra, çevirdiği filmler televizyon ekranlarında kesintisiz olarak yayınlanmaya başlasa da bu yayınlardan hiçbir ücret almamıştır. 12 Eylül döneminde yarım bıraktığı okuluna devam eden Sunal, okulunu da 1995 yılında bitirerek diplomasını almıştır. Daha sonra Yüksek Lisan yapan Sunal, Yüksek Lisansı sırasında Tez olarak hazırladığı Tv ve Sinemada Kemal Sunal Güldürüsü adlı tezini de kitaplaştırarak sevenlerinin beğenisine sunmuştur. Yüksek Lisans tezinde, kendi filmlerinin yansıttıklarının sosyolojik incelemesini yapmıştır.

Sunal yüzü ve fiziki yapısı ile Fransız komedyen Femandel’e benzetilirdi. Hayatı boyunca tiyatro oyunları hariç toplam 82 sinema filminde rol alan Sunal, son filmi olan Balalayka’nın çekimleri için Trabzon a giderken kalp krizi sonucu 3 Temmuz 2000 de 56 yaşında hayatını kaybetmiştir.