Yaratıcı Düşünce Gücüne Sahip Olmak İçin 21 İpucu

1
1913

Yaratıcı düşünme kişisel gelişim açısından günümüzün en değerli kavramı. Yaratıcı düşünceye sahip kişiler hayatta ve iş hayatında daha başarılı oluyorlar. Bu yazıda Yaratıcı Düşünce Konusunda kısa ama etkili ipuçları bulacaksınız.

YARATICI DÜŞÜNME İÇİN İPUÇLARI

1. Unutmayın

Arabanızda, yatağınızın yanında, masanızda kayıt cihazı ya da kağıt kalem bulundurun. Anahtar sözcükleri not edin. Fikirleriniz: çabucak unutabilirsiniz, özellikle uyandığınızda ya da başka bir şeye daldığınızda tamamen aklınızdan çıkarlar.

2 Yer değiştirme

Sandalyenizi, masanızı, odanızı, evinizi ve hatta yaşadığınız Ülker:

dönem dönem değiştirin —bunların her biri size yeni bir bakış açısı kazandıracaktır.

3 Kendinizle “çıkın”

Julia Cameron, haftada bir kez yaratıcı kişiliğinizle “çıkma”nızı önermektedir. Yaratıcı sizle buluşmak için zaman ayırın, en azından bir iki saati bir kitapçıda, bir galeride ya da bir kafede geçirin. Yanınıza alacağınız bir dergi veya not defteriyle baş baş** kalabilirsiniz.

4 Solucanı yakalayın

Erken kalkan kuş “yaratıcılık solucanını” yakalayacaktır. Öykü da roman yazmak istiyorsanız, yataktan kalkar kalkmaz başlayın —bazı yazarlar ışığı bile yakmaz. El yazısıyla ve satır atlayarak yazın. Daha fazla değişiklik yapamayacak duruma gelene kadar tekrar tekrar düzeltin. Yeniden yazın. Bunun için ayırdığınız zamanın sonuna kadar çalışın— 30 dakika ya da en çok bir saat. Ardından durun ve dişlerinizi fırçalayın. Şaşırtıcı bir buluş, zaman sınırlarının sabahları yaratıcılığa yardımcı olmasıdır. Bunun ne< kaygının, uyanan zihninizi keskinleştirecek kadar artması olabilir (bak. 5. Bölüm).

Kurgusal olmayan bir metin yazıyorsanız ya da bir tasarım yapıyorsanız, çalışma şekliniz farklı olacaktır. Epifiz bezinizi “kapatmanız” için bol ışık gerekir (bak. 5. Bölüm). Dişinizi,normal olarak kullanmadığınız elinizle ve naneli diş macunuyla fırçalayın. Başınızı ellerinizin arasına aldığınız egzersizleri yapın 1. Bölüm). Böylece, nöronlarınızın uyanması için bol oksijen almış olacaksınız.brainy-thorts

5. Yaratıcılık Niyetinizi Gösterin

yaratıcı düşünme maksatlı bir bölge değiştirme gerektirir. Bazen niyetinizi başkalarına ve kendinize göstermeniz yardımcı olur. Viktor Hugo niyetini tüm giysilerini çıkararak gösterirdi. Alexandre Dumas her sabah 7’de Arc de Triomphe altında bir elma yerdi ve sonra cadde kenarındaki kafede bir saat boyunca yazardı. Mark Twain yere uzanırdı. Ernest Hemingway kurşun kalemlerinin ucunu açardı. Thomas Huxley burnuyla yazardı.

6. Uzun yürüyüş

William Wordsworth gibi bir yürüyüşe çıkın! Profesör Clayton günde en az 20 dakika yürümeyi tavsiye etmektedir. Tarihten örnek vermek gerekirse, Aborjinler gezilere, Amerikan yerlileri görsel ziyaretlere, Hristiyanlar ve Müslümanlar ise hacca giderler.

7. Detektif olmak

Toplam yoğunlaşma evresinde bir dedektif gibi çalışmanız gerekebilir. Ne tip bir gizli dedektif olursunuz? Hercule Poirot önce bütün “olgu”ları toplar, ardından oturup onlar hakkında düşünür. Miss Marple genellikle tül perdesinin ardında oturup dünyayı seyreder; ayrıntıları görme konusunda çok ustadır —hiçbir şeyi kaçırmaz. Columbo aptal gibi davranır ama güzel sorular sorar, Sherlock Holmes, Watson ile konuşur gibi sesli düşünür. Bunların hangisi sizin rol modeliniz olacaktır?Corporate-Creative

8. Zaman doldu

Şaşırtıcıdır ama kesin zaman sınırlarının—özellikle son on dakikada—çoğunlukla yaratıcı çözümler getirdiği doğrudur, Yaratıcı sürecin dört evresinin her biri için bitirme zamanları belirleyin ve onlara bağlı kalın.

9. En iyisini at, gerisini tut , , ,

“En iyisini at” tavsiyesi, işinizin iyi parçalarına son derece baj yeni fikirlere yer açma isteksizliğinizin yaratıcılığınız üzerindeki engelleyici etkisine karşı geliştirilmiş bir sözdür.

10. Önce iyi haber

Başkalarından çalışmanızla ilgili yorum yapmalarını istemeden önce, yaratma tarzınızı anlayın. Özellikle siz onaylanma bekleyen biriyseniz sorun çıkabilir. Sizin onay, alkış, hayranlık duyulması gibi ihtiyaçlarınız olduğundan, “Tamam, bana önce iyi haberi ver” dersiniz ve “çalışmamda neyi beğendin” diye sorarsınız. Sonrasında, “Benim çalışmamda ilginç bulduğun nedir”, “potansiyel gelişme noktaları nelerdir”, “daha fazla olması ya da daha az olması gerekenler nelerdir” ve “çalışmamda en fazla hoşlandığın nedir diye sorarsınız. Hem başlarken hem bitirirken iyi haberler isteyin.

11. Oyun oynayın

Bir “yaratıcı-olmam-gerekiyor” gününde, yaşamı bir oyun (kurallarım bilmediğiniz bir oyun olsa da) olarak düşünün. Toplantılarda şakacı bir tutum benimseyin ve başkalarını da bı teşvik edin. “Yerli yersiz espri yapma” veya “çocukça davranma* gibi sözlere kulak tıkayın. Muhtemelen çocukken yaratıcı düşi konusunda hiçbir probleminiz yoktu.

12. Bir beyin dalgası edinin

Yaratıcı düşünme gerektiren bir işten önce, gevşeme egzersizleri yapın (1 ve 5. Bölümler). Bunlar beyninizdeki elektriksel etkinlik yavaşlatacak ve daha büyük beyin dalgaları oluşturacaktır. Güzel anıları, öyküleri, renkleri ve nesneleri gözünüzde canlandırmayı içeren derin nefes alma egzersizlerini tercih edin.iStock_000008845773Small

13. Yandakine geçirin

Sekiz kişiden 80 fikir elde etmek için her birine boş bir kağıt verin ve onlardan kendi başlarına üçer fikir yazmalarını isteyin. Ardından kağıtlarını sağlarındaki kişilere geçirsinler. Herkes önceki fikirleri okuyacak ve onlara bir tane daha ekleyip kağıdı yine sağındaki kişiye geçirecektir.

14. Analoji

Takıldığınızda, kurtulmak için analojilerden yararlanmaya çalışın. Kendinizle bu durumda bir köpek, bir baykuş, bir fil, vb. ne yapardı diye sorun. Başka bir seçenek de, elinizdeki sorunu bir fotokopi makinesini kullanmak, araba sürmeyi öğrenmek, yemek pişirmek durumlarla karşılaştırmaktır.

15. Seyahat

Okumak, seyahat etmek ve konuşmak televizyon gibi edilgen değil, etkin durumlardır. Söylediklerinizi değerlendirmeyen veya yargılamayan, şakacı arkadaşlar bulun. Konuştuğunuz konular ne kadar çeşitli olursa o kadar iyi olur. Herhangi bir konuda uzman biriyle konuşma şansını kaçırmayın. Tatillerinizi, kültürü yaşadığınız yerden çok farklı olan yerlerde geçirmeye çalışın.

16. Sürpriz, sürpriz!

Bir grup insandan esinlenme arayışındaysanız, şaşırtıcı bir şey yapın. Onlarla bir tema parkında, hayvanat bahçesinde veya sahilde buluşun ve daha sonra onlara yaratıcı bir şekilde düşünenecekleri durumu anlatın. Sonra, çift kale maç veya bovling oynayın. Onlarla tek tek bir araya geldiğinizde mümkün olduğunca fazla fikir toplayın ama yorum yapmayın. Olumlu bile olsa herhangi bir konuda yorumda bulunmayın. Bu aşamada fikirlerin niceliği niteliğinden önemlidir.

17. Yığın

Dosya değil yığın yapın—enformasyonu dosyalayıp dolaba kaldırırsanız ya da daha kötüsü kutulara doldurursanız, kısa süre sonra varlığını bile unutup yanınızdaki yığında duran enformasyonla bir araya getiremezsiniz. Yığın yapmak, özellikle de  masa gibi yatay bir yüzeyde, bu projenizle ya da bir sonraki projenizle ilgili olabilecek, üç boyutlu bir enformasyon planı oluşturmanız anlamına gelir. Bu yığından bütün yaratıcı gerilimi, rakip yığından da bağlantıları atın, sonra yazılarınızı, resimlerinizi, taslaklarınızı yapabileceğiniz boş bir masaya geçin. Yoğunlaşmada yığınlar yararlıdır ama “kuluçka”, içgörü ve uygulama dönemleri için boş alanlar daha iyidir. Kesintiye uğratılmak fikir geliştirme sürecinin düşmanıdır.Creativity-Skills

18. Kendi kendinize konuşun

Lütfen başkalarıyla da konuşun; ne kadar çok görüş alırsanız, konunuza o kadar yoğunlaşır ve uygulama planlarınızın anlamlı olup olmadığını o kadar iyi kontrol edersiniz. Ancak, başkaları dinlemiyor ve hep kendileri konuşmak istiyorsa, kendi kendinize konuşabilirsiniz. Edward de Bono, kendinizle konuşmanın çeşitli yanlarını yönetmenin yollarını ortaya koymuştur:

[quote_box_center]İyimser (“Bu konuda iyi olan şey … ”)
Geliştirici (“Bunu … şekilde geliştirebiliriz”)
Ahlakçı (“Etik olarak … göz önünde bulundurmalıyız”) Karamsar (“Problem … olabilir”)
Mantıkçı (“Bundan her zaman … sonucu çıkıp çıkmayacağını kontrol edelim”)
Gerçekçi (“Ne biliyoruz ve …nasıl bulabiliriz …”)
Duygusal (“Bu heyecan verici, tutkulu, korkutucu … ”)[/quote_box_center]

19. Müziğe uygulayın

Müzik çalarken düşünebiliyorsanız, yaratıcı düşünmenize en uyj müzik türünü bulun (bak. 5. Bölüm).

20. Bir bardak suda fırtına grubu

Bize göre, mümkün olan her durumda, grup halinde düşünülmesinden çok bireysel düşünmeye başvurmak gerekir. Ancak bir grup olarak bir fikir yaratmak zorundaysanız, grubunuzun en az altı kişi, en çok 16 kişi kadar olmasına dikkat edin. Dile getirilen her fikri, herkesin görebileceği şekilde yazın. Birisi, kaçırılmış önerileri de izlemeli ve bu kayda eklemelidir. Tuhaf fikirleri teşvik edin. Fıkralara ve esprilere olumlu karşılık verin. Olumsuzluğu ve alaycılığı kibarca uzaklaştırın. Araları, gittikçe uzayan fikir listesini—ne kadar çılgın o kadar iyi— okuyarak doldurun.

21. Yöntemdeki çılgınlık

Yaratıcı çözümler bazen, oyunculuk tekniklerine başvurularak bulunabilir. Başlıca rolleri ya da nesneleri listeleyin. Sırayla bu roller ya da nesneler olun. Her rolde ne hissedeceğinizi veya düşüneceğinizi hayal edin. Bunları kaydedin. Eğer birlikte çalışabileceğiniz biri varsa, ondan, her rol deneyiminiz hakkında sizinle görüşme yapıp, söylediklerinizi not etmesini isteyin.